Odpowiadamy na Państwa zapytania w ciągu 24 godzin. Jeżeli mają Państwo sprawy, które wymagają pilnego załatwienia, serdecznie zapraszamy do kontaktu telefonicznego.

W nawiązaniu do artykułu z dnia 19 czerwca 2020 r.: „Czy prawo do obrony (w procesie karnym) jeszcze istnieje? W obronie zasad. nastąpił zwrot akcji (dla jednych nieoczekiwany – organy ścigania, a dla innych oczekiwany – obrońcy).

Uchwałą siedmiu sędziów z dnia 9 listopada 2021 r. sygn. akt I KZP 5/21 (zasada prawna) Sąd Najwyższy de facto derogował z porządku prawnego art. 233 § 1a k.k., potwierdzając, że prawo do obrony jeszcze istnieje !!!

Uchwała
Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego – Izba Karna – zasada prawna
z dnia 9 listopada 2021 r.
I KZP 5/21

Teza

Nie popełnia przestępstwa z art. 233 § 1a KK świadek składający fałszywe zeznanie z obawy przed grożącą mu odpowiedzialnością karną, jeśli – realizując prawo do obrony – zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, nie wyczerpując jednocześnie swoim zachowaniem znamion czynu zabronionego określonego w innym przepisie ustawy.

Skład sądu

SSN Wiesław Kozielewicz
SSN Antoni Bojańczyk
SSN Rafał Malarski
SSN Piotr Mirek
SSN Marek Motuk
SSN Marek Siwek
SSN Igor Zgoliński

Sentencja

Sąd Najwyższy przy udziale prokuratora Prokuratury Krajowej po rozpoznaniu w Izbie Karnej na posiedzeniu w dniu 9 listopada 2021 r., przedstawionego na podstawie art. 83 § 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1904) wniosku Prezesa Sądu Najwyższego z dnia 14 lipca 2021 r. (K. Prez. (…)) o rozstrzygnięcie przez skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego rozbieżności w wykładni prawa, występujących w orzecznictwie Sądu Najwyższego w zakresie dotyczącym następującego zagadnienia prawnego: „Czy prawo do obrony, określone w art. 42 ust. 2 Konstytucji RP w zw. z art. 6 KPK dopuszcza możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności karnej za przestępstwo określone w art. 233 § 1a KK przesłuchiwanego w charakterze świadka sprawcy czynu zabronionego, który w obawie przed grożącą mu odpowiedzialnością karną złożył fałszywe zeznanie?” podjął uchwałę: 1. Nie popełnia przestępstwa z art. 233 § 1a KK świadek składający fałszywe zeznanie z obawy przed grożącą mu odpowiedzialnością karną, jeśli — realizując prawo do obrony — zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, nie wyczerpując jednocześnie swoim zachowaniem znamion czynu zabronionego określonego w innym przepisie ustawy. 2. Nadaje uchwale moc zasady prawnej.

Autor: Adwokat Jarosław Cmok

Jarosław Cmok

Doświadczenie zawodowe zdobywałem początkowo pracując jako Policjant, prowadząc sprawy z zakresu przestępstw kryminalnych, a także gospodarczych. Następnie praktykując w renomowanych Kancelariach Adwokackich i Radcowskich z terenu Gliwic.